Er du under 30 år er det stor sannsynlighet for at alle mulighetene som digitalisering, nett over alt og ”always on” faller deg helt naturlig. Har du bikket 30 (og denne skribenten må nok innrømme at jeg har det – med usedvanlig god margin), så hjelper det betydelig på den digitale kompetanse at du er tidlig til å adoptere nyheter. Er du fleksibel og interessert i å lære noe nytt, og ikke minst ser det gøye i å gjøre ting på nye måter, så er du godt posisjonert til å kunne dra nytte av en digitalisert fremtid.
Den kanadiske forskeren og forfatteren Don Tapscott karakteriserer i sin bok Grown up digital (2009) denne generasjonen for ”Nett-generasjonen”. Dette er de som ikke har noe egentlig bevisst forhold til at de er på nett eller bruker bredbånd, de bare er. De funderer ikke på hvordan det egentlig er mulig å surfe på nett, streame film eller overføre sanntids TV-bilder fra ruteren til et nettbrett og rett på den store flatskjermen – trådløst. De bare gjør det. Nett-generasjonen er født med disse mulighetene, på samme måte som generasjonen før dem ble vant med å slå på TV-en. En tenker da ikke nærmere over hvordan det løses rent teknisk. Fokuset blir på innhold, effekt og muligheter.
Denne generasjonen, uansett om vi snakker om at du er yngre enn 30 år, eller om du har fulgt med i timen mens du passerte de 30, 40 eller 50 år, så har den helt andre holdninger, meninger og adferd enn de som ikke har gjort det. Tapscott tilbyr i sin bok en dyptgående beskrivelse og analyse av hva som preger denne generasjonen. Skal du tilpasse deg og kommunisere med disse brukerne, enten det er som kunder, ansatte, investorer, studenter eller i samfunnet forøvrig, er det essensielt at du evner å tilpasse og justere deg og din virksomhet.
Forstår en nett-generasjonens måte å leve med det digitale som en naturlig bestanddel av sine liv, kan man utvikle nye og interessante muligheter til besparte kostnader og potensielle inntekter. Klarer man ikke å forstå nett-generasjonen, vil det utløse en dårlig værmelding fra oss i Digitalix.
Dette er de åtte normene som preger nett-generasjonen, ifølge Don Tapscott:
• Frihet (Freedom)
• Brukertilpasning (Customization)
• Undersøkelser og faktabasering (Scrutiny)
• Integritet (Integrity)
• Samarbeid (Collaboration)
• Underholdning (Entertainment)
• Hastighet (Speed)
• Innovasjon (Innovation)
Vi vil på dette nettstedet i tiden som kommer presentere og kommentere noen av disse normene som preger holdninger og adferd for nett-generasjonen – og som vil prege hva de foretar seg som kunder, ansatte eller samfunnsaktører.