Koster det ingenting, NetCom? Virkelig?

Markedsføringen av den nye produktserien til NetCom er i full gang, på nett og TV. Et av budskapene til NetCom er som følger:

«Nå koster det INGENTING å ringe han du er forelska i»

Bannerannonse fra NetCom. Hentet fra VG.no, 2. mai 2013.

Bannerannonse fra NetCom. Hentet fra VG.no, 2. mai 2013.

Dette er vel en liten overdrivelse, NetCom? En forutsetning for å kunne ringe «uten at det koster noe» er nettopp at du har betalt noe til NetCom – månedsavgiften på minimum 199 kroner. Det NetCom egentlig prøver å si er «Nå har det ingen økt grensekostnad utover månedsavgiften å ringe han du er forelska i». Men jeg ser at dette ikke har den samme språklige snerten som NetCom sin tekst.

I reklame er ordet «gratis» tabu. Så å si ingenting er gratis (ikke en lunch en gang), og markedsføringsloven setter klare føringer for antydninger om at noe er det. Mange henger seg imidlertid for mye opp i selve ordet «gratis». Men loven omfatter ikke bare det spesifikke ordet, men også alle antydninger om at noe er gratis, uansett hvilken formulering som benyttes. Uttrykk som «kr 0,-», «fritt», «uten kostnad» er like ulovlig, dersom det skaper inntrykk av at noe faktisk er gratis.

Å si at «Nå koster det ingenting…» er like mye å antyde at noe er gratis som å si direkte at det er «gratis». I november 2012 fikk Viasat påklage fra Forbrukerombudet for en kampanje der de sa at folk kunne prøve «..alle kanaler fritt i 2 måneder» uten å nevne at det forutsatte et abonnement.

Tør vi spå at NetCom snart får en liknende henvendelse fra Forbrukerombudet for sin kampanje?

1 comment for “Koster det ingenting, NetCom? Virkelig?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *