Dristig grep fra NetCom

NetCom annonserer i dag at de åpner for fri bruk av tale, SMS og MMS i sine abonnement. Fra nå av skal alle abonnement ha en fast månedspris, og kun mengden mobildata utgjør forskjellen. Dette er spennende nytt fra hovedutfordreren i det norske mobilmarkedet.

netcomprisplaner

NetCom har utfordret Telenor på mange områder opp gjennom årene. De var blant annet først på mobilmarkedet med nye teknologier som 4G, først med lik pris til ulike operatører, og først med iPhone. De siste årene har innovasjonstakten imidlertid falt litt tilbake i forhold til hovedkonkurrent Telenor.

Telenor har vært alene om BankID på mobil, i en tid der de fleste nettbanker bruker BankID. Selv om de kom sent på banen med 4G, har Telenor vært først med å få til 4G på mobiltelefoner, med automatisk overgang til 3G for taletrafikk. Sistnevnte inkluderer også 4G på iPhone. For nyere telefoner tilbyr Telenor også HD Voice, vanlig tale på mobil, men med betraktelig høyere kvalitet.

Alle disse nyvinningene fra Telenor venter vi fortsatt på fra NetCom.

I det norske mobilmarkedet har vi i prinsippet tre aktører, med hvert sitt nett. Telenor – som også inkluderer billigaktørene Djuice og Talkmore, NetCom – med Chess som lavprismerke, og Network Norway – med merkevarene Tele2 og OneCall. En naturlig rollefordeling i et slikt modent marked ville være at vi har en stabil og trygg markedsleder (Telenor), en prispresser (Network Norway) og en innovatør (NetCom). Markedslederen kan hvile på sin størrelse og anerkjennelse, og trenger ikke være best på hverken pris eller innovasjon. Innovatøren velges ut fra unike produktegenskaper, og prispresseren har lave kostnader og kan holde prisene nede. For både innovatøren og markedslederen er det lite ønskelig å være med i en priskrig som i grunnen bare senker inntektene deres.

I Norge har vi sett at alle aktørene har kranglet på billigmarkedet (TalkMore, Chess, OneCall), og at den solide markedslederen Telenor også har vært den mest innovative. Telenor har tidvis også brukt hovedmerkevaren i en priskrig. NetCom har falt fra som innovatør, og har konsentrert seg om smil og kinobilletter.

En slik prising som NetCom nå legger opp til gjør selskapet attraktiv som leverandør for mange. Folk liker fri bruk, det har vi sett i markedene for bredbånd og IP-telefoni. Men utfordringen for NetCom nå er hvordan konkurrentene reagerer. Dersom variasjonen i tilbudene i prinsippet kun gjelder mengde mobildata til gitt månedspris blir konkurransebildet ganske tydelig for kundene. For OneCall og Telenor vil det være fristende å forsøke å kopiere NetComs prisplan. Har de også mulighet for å legge seg enda lavere i pris pr datamengde blir det enda vanskeligere enn tidligere å finne grunner til å velge NetCom som leverandør.

Hva NetCom selv ønsker å gjøre med sitt lavprismerke, Chess, blir også interessant å følge med på. Vil de gå for fastpris med fri bruk der også, men med lavere pris, blir det vanskelig å finne grunner til å velge NetCom fremfor Chess. En kan undre seg litt over at denne prispolitikken er lagt under NetCom-brandet, og ikke i Chess, der slik aggressiv prising ville være mer naturlig.

NetCom gjør et spennende grep med den nye produktmiksen sin, men samtidig gjør de det veldig enkelt å kopiere og konkurrere. De rister i sitt eget marked, og får nok mye igjen for det på kort sikt, men det er slett ikke sikkert at de står igjen som vinner av spillet de selv legger opp til.

3 comments for “Dristig grep fra NetCom

  1. VK
    03.05.2013 at 11:06

    Hei!

    Vi gjorde en kjapp sammenligning av noen av de antatt mest populære abonnementene til Telenor og de nye fra Netcom.

    Se tabellen nederst i denne artikkelen, og se om du ikke er enig med oss i at keiseren kan sies å ha fått nye klær: http://www.insidetelecom.no/artikler/15-abonnementer-blir-til-4/133139

  2. Lasse Marøen
    03.05.2013 at 15:48

    Jo, helt enig, Varog, den praktiske konsekvensen for prisingen er liten. Forskjellen ligger nok i hovedsak i hvordan kundene oppfatter produktene idet de skal velge operatør, ikke så mye i hva som ender opp på fakturaen deres.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *