Ifølge en melding i IT-avisen dropper nå Microsoft navnet Nokia på sine nye telefoner, og kaller dem heretter for Microsoft Lumia. Et interessant trekk fra programvaregiganten fra den amerikanske vestkysten. En kan ut i fra dette i alle fall konkludere med at det ikke var for navnet at Nokias mobilvirksomhet ble kjøpt for 7,2 milliarder USD for et år siden.
Globalt er Nokia fortsatt det apparatet som trolig holder den høyeste markedsandelen av telefoner som fortsatt er i bruk. Merket var jo også mestselgende mobiltelefon så sent som i 2011. Nokia settes nå på båten til fordel for Microsoft, som er kjent for programvare, og definitivt ikke fysisk utstyr. Er dette et uttrykk for at Microsoft har tenkt å endre sin branding-strategi? Det er jo et åpenbart spørsmål om Microsofts merke kan strekkes til å omfatte et håndtholdt apparat, og gjør det bedre enn det Nokia (opprinnelig kanskje mer kjent for finske støvler…). Eller har markedsavdelingen i Seattle gjennomført assosiasjonsundersøkelser og analyser som tilsier at Nokia forbinder med «old days», og at en velger å satse på «the mother brand»??
Produktnavnet Lumia ble introdusert av nettopp Nokia i november 2011. Ordet får en til å tenke på lys, og er sannsynligvis utledet av Lumen, måleenheten for lys. At Lumia likevel vurderes som verdifullt og distinkt nok til å supplere Microsoft på den nye serien mobiler, er jo et spenstig trekk. Personlig synes jeg vel at ordet blir litt «tyggegummi», som var det kommet ut av et dataprogram hvis oppgave er å produsere et ord uten selvstendig meningsbæring, og som heller ikke skal vekke negative assosiasjoner på noe språk. I den grad Lumia vekker noen assosiasjoner, så måtte det vel være «lumos», som de små magikerne i Harry Potter-filmene sier når de skal ha lys ut av tryllestavene sine.
Så kanskje det er det som skjer; Microsoft goes magic?