Markedsføringen av den nye produktserien til NetCom er i full gang, på nett og TV. Et av budskapene til NetCom er som følger:
«Nå koster det INGENTING å ringe han du er forelska i»
Dette er vel en liten overdrivelse, NetCom? En forutsetning for å kunne ringe «uten at det koster noe» er nettopp at du har betalt noe til NetCom – månedsavgiften på minimum 199 kroner. Det NetCom egentlig prøver å si er «Nå har det ingen økt grensekostnad utover månedsavgiften å ringe han du er forelska i». Men jeg ser at dette ikke har den samme språklige snerten som NetCom sin tekst.
I reklame er ordet «gratis» tabu. Så å si ingenting er gratis (ikke en lunch en gang), og markedsføringsloven setter klare føringer for antydninger om at noe er det. Mange henger seg imidlertid for mye opp i selve ordet «gratis». Men loven omfatter ikke bare det spesifikke ordet, men også alle antydninger om at noe er gratis, uansett hvilken formulering som benyttes. Uttrykk som «kr 0,-», «fritt», «uten kostnad» er like ulovlig, dersom det skaper inntrykk av at noe faktisk er gratis.
Å si at «Nå koster det ingenting…» er like mye å antyde at noe er gratis som å si direkte at det er «gratis». I november 2012 fikk Viasat påklage fra Forbrukerombudet for en kampanje der de sa at folk kunne prøve «..alle kanaler fritt i 2 måneder» uten å nevne at det forutsatte et abonnement.
Tør vi spå at NetCom snart får en liknende henvendelse fra Forbrukerombudet for sin kampanje?
1 comment for “Koster det ingenting, NetCom? Virkelig?”