Faktabasert drama

Da Netflix skulle ta steget fra å være en postal og nå også digital videobutikk til å utvikle serier selv, visste de hva de skulle lage. Hvilke kort hadde de på hånden som ga dem inspirasjon til å satse på Frank Underwood og House of Cards, istedenfor for eksempel en serie om for eksempel studentvenner eller vampyrer?

Unknown

Hvem slapp denne mannen inn i TV-stua?

 

Netflix har globalt 33 millioner brukere, hvorav 6 millioner utenfor USA. Basert på brukernes adferd vet de hvor mange brukere som ser filmer hvor Kevin Spacey (American Beauty, L.A. Confidential ) medvirker. De vet også i hvilken grad filmer produsert av David Fincher (Fight Club, Seven, The Social Network, Den fantastiske historien om Benjamin Button) blir sett og anbefalt. Gjennom adferdsmønstre og brukeranbefalinger vet Netflix hvor mange brukere som liker å følge politiske dramaer. Inn med haugevis av data, ut kom Sopranos goes West Wing.

Netflix har enorme mengder data om brukernes adferd, og gjør omfattende analyser for å kunne tilby optimaliserte tjenester for sine kunder.

Derrick Harris i Gigaom sier det slik: ”Netflix´s algorithms for recommending movies to customers might not be perfect, but it isn´t for lack of trying. The company is capturing and analyzing incredible amounts of data, even from the videos themselves, to try and figure out what you want to watch next.”

Netflix kan vasse i «Big Data«. Rundt 30 millioner videostrømmer blir satt i gang daglig, og brukerne etterlater seg dermed informasjon om hva de ser på, når, om de spoler frem eller tilbake, setter på pause, gjør en anbefaling eller forlater filmen før den er ferdig. Og når forlater de i tilfelle filmen? Og når vender de så tilbake, og hva ser de da? Det blir tastet inn over 3 millioner søkeord hver eneste dag, noe som selvsagt er hyperinteressant for produktutviklerne og markedsfolkene i Netflix. Hva søkes på, og fant man det man søkte etter? Så man i så fall på det man søkte på? Med en gang, eller så man det senere, og hvor mye senere?

Det er nok langt enklere å kartlegge hva som har skjedd, enn å predikere hva kunden kommer til å gjøre i fremtiden. Netflix vet hvilke show eller filmer brukerne slår over på etter å ha sett hele eller deler av en serie eller film, men å benytte dette til å predikere hva kunder skulle ønske å få av anbefalinger når de har sett det de ønsker å se, det er en annen og mer usikker skål. Noe av det utfordrende med denne type analyser er å ikke ha for bastante hypoteser som en forsøker å få bekreftet i datagrunnlaget. Analytikerne må så fordomsfritt som mulig forsøke å se mønstre i havet av data, og trekke praktiske og kreative løsninger som så må testes i markedet.

Netflix er selvsagt ikke alene om dette. Selskaper som Google og Amazon svømmer i brukergenererte data, og tilpasser sine tjenester i forhold til brukernes adferd på nettet. Facebook har jo også entret dette landskapet i de senere årene. Dette har jo kommet spesielt i fokus i forbindelse med Facebooks introduksjon på børs, og dermed behov for å øke inntekter ved kommersielle muligheter som skreddersydde tjenester og annonser på basis av brukernes adferd. Dette er jo ikke uproblematisk sett i forhold til personvern og folks mer eller mindre bevisste aksept av at data blir lagret og eventuelt benyttet på et senere tidspunkt. Dette er blant annet satt på agendaen av Datatilsynets direktør Bjørn Erik Thon.

Så neste gang du synes det virker som et tilbud appellerer direkte til din individuelle smak, bør du da berømme tilbyderen for god og treffsikker markedsføring, eller bør du føle deg manipulert?

 

3 comments for “Faktabasert drama

  1. Lasse Marøen
    17.04.2013 at 21:17

    En mer praktisk problemstilling i forhold til brukertilpassete anbefalinger på Netflix er om man har flere brukere til samme abonnement. For eksempel i mitt tilfelle, der det i tillegg til meg er to barn på 7 og 8 som er med på å danne datagrunnlaget for filmanbefalinger til meg. Det blir en underlig miks til slutt. Dette kunne de ha løst ved å ha mulighet for ulike brukerprofiler innenfor samme abonnement.

    • Julie Å
      17.04.2013 at 21:57

      Netflix har nok også oppdaget den problematikken du snakker om Lasse, og har begynt å utvikle nettopp brukerprofiler innenfor ett abonnement (http://gigaom.com/2013/01/07/netflix-profiles-first-look/). Ikke bare vil serie/filmanbefalingene blir mer korrekte, men også deling via Facebook vil også bli mer aktuelt dersom et abonnement kan kobles opp mot flere kontoer! Da vil kanskje flere abonnementer dele hva de ser, siden far slipper å få datters filmvalg tilgjengelig på sin Facebook profil… Altså vil implementering av brukerprofiler gi Netflix mer eksakte data, samtidig som vi som kunder får en mer tilrettelagt tjeneste. Win-win altså, vil tro at dette kommer på plass ila året!

      Et annet relevant spm etter dette innlegget er jo også om Netflix sitt litt udaterte bibliotek vil klare å gi flere «innertiere» av programmer? Og, hvis ja – hvor mange? Kommer de til å klare de å fange opp mer moderne trender om tema fremtidige kunder ønsker å se, eller blir det mest produksjon av lignende programmer som det nåværende kundesegmentet er opptatt av?

      • Lasse Marøen
        17.04.2013 at 22:47

        Spennende, Julie. Den visste jeg ikke om. Kan bli veldig bra, hvis de klarer å lage det til på en såpass enkel måte at folk faktisk vil ta det i bruk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *